10 veelgemaakte fouten bij PPC-campagnes

De meeste online marketeers zullen o.a. gebruik maken van PPC-campagnes om gericht traffic naar je business te krijgen. Google is met zijn Adwords verreweg het bekendste bedrijf wat zich met PPC-campagnes bezig houdt, maar met verkeerd gebruik zullen de kosten van zo’n campagne al snel hoger liggen dan de meerwaarde van de bezoekers voor je bedrijf. Ik heb hieronder 10 veelgemaakte fouten opgesomt. Zorg dat je deze fouten niet maakt, en je bent je concurrentie al een stap voor.

#1 Teveel gefocused op high-volume keywords
Tenzij je geld teveel hebt: Niet doen. Deze populaire keywords kosten kapitalen als je er een leuke hoeveelheid traffic mee wilt ontvangen. Als je voor een keyword als “hypotheek” hoog wilt scoren in het Adwords-rijtje, zul je diep in de buidel moeten tasten en enkele dollars per click moeten betalen. Daarnaast zijn specifiekere keywords niet alleen goedkoper, je hebt er ook gerichter traffic door.

#2 Het verschil tussen zoek-keywords en shop-keywords niet zien
Zorg dat je het verschil ziet tussen zoektermen van mensen die op zoek zijn naar informatie, en mensen die geïnteresseerd zijn om een product te kopen. Iemand die op zoek is naar “Camping in frankrijk boeken” heeft al meer potentie om het product te kopen, dan iemand die zoekt op “Camping in frankrijk openingstijden”. Maak hierin onderscheid.

#3 Niet direct groot beginnen
Als je begint met je Adwords campagne, begin dan voorzichtig. Zet niet direct je complete budget in, maar begin klein en bouw dit voorzichtig uit. Zet je dagbudget op (bijvoorbeeld) $ 10, en kijk wat er gebeurd. Zorg ook dat de PPC-biedingen laag beginnen, het heeft totaal geen nut om direct kapitalen te gaan bieden. Ben je na de eerste dag tevreden met het resultaat, krijg je de hoeveelheid gericht traffic waar je op hoopte? Zet dan je dagbudget stapsgewijs omhoog. In het begin van iedere campagne zullen er nog wat fouten boven water komen, keywords die je nog moet wissen bijvoorbeeld. Hiermee zorg je ervoor dat deze fouten niet je complete budget op is voordat je campagne optimaal is.

#4 Het weigeren om een dagelijks budget in te stellen
Stel altijd een dagelijks budget in. Door het niet instellen van een dagelijks budget heb je niet alleen de kans om veel traffic binnen te krijgen waar je uiteraard op hoopte, maar ook om onverwachts kapitalen kwijt te zijn aan PPC campagnes terwijl de ROI beperkt (of zelfs negatief) is.

#5 Focus op een te breed gebied
Het focussen op een te breed gebied is veel minder effectief dan gericht adverteren. In plaats van enkel promoten op “vakantie” kun je beter meerdere campagnes opzetten omtrent verschillende sub-onderwerpen om zo beter op deze bezoekers in te spelen en je ROI te verhogen.

#6 Niet goed inzetten van advertentie-titel
Zoals Adwords-marketeers wel weten werkt het Adwords systeem, zeker na de laatste updates, niet meer zo simpel als het ooit was. “Het hoogste bod krijgt de meeste clicks” gaat zeker niet meer op. Zaken als relevantie, kwaliteit & CTR zijn een steeds grotere rol gaan spelen. Ik ga nu niet in op het nieuwe algoritme voor kwaliteit & relevantie van de site in kwestie, maar enkel even op de advertentie zelf. Zorg dat je een pakkende titel & advertentie maakt die mensen aanspreken om te klikken. Zorg ook dat je meerdere varianten schrijft om uitvoerig te testen. Elke 0,1 % meer clicktrough betekend meer bezoekers en vaak een betere positie en lager minimaal startbod. Meer tips over het schrijven van Adwords advertenties vind je hier.

#7 Alle bezoekers naar je mainpage doorsturen
Een veelgemaakte fout is om alle PPC-bezoekers door te sturen naar de hoofdpagina, om ze daar zelf maar uit te laten zoeken waar ze naartoe willen gaan. De weg terug en een andere relevante site aanklikken is dan vaak de snelste manier voor de bezoeker om alsnog aan de specifieke informatie te komen waar de bezoeker naar op zoek was, en dat is dus niet wat je wilt. Zorg dat je de bezoeker al een stap voor bent, en zorg dat elke advertentie op een gerichte pagina terecht komt die gaat over het keyword waar de bezoeker naar op zoek was. Dit zal niet enkel je ROI verbeteren doordat er per gebruiker meer leads/clicks/verkopen zijn, maar Google zal dit ook belonen doordat de relevantie van je ads hoger is.

#8 Geen rekening houden met onderhoud aan de campagne’s
Dit gaat vooral op voor marketeers die campagnes opzetten voor derden. Er worden prijsafspraken gemaakt om de campagne op te zetten, maar er wordt beperkt rekening gehouden met het onderhoud aan de campagne, want “als het eenmaal draait dan hoeft er niets meer aan gedaan te worden”. Zorg dat je er na het opzetten van de campagne wél tijd in steekt, ook dit kan de ROI drastisch verhogen. Het testen en verbeteren van campagnes, het toevoegen en/of wissen van zoekwoorden afgaande op huidige resultaten, het fine-tunen van biddings, etc.. Het is het waard, geloof me.

#9 Het niet combineren van SEO & SEM
Als je een bepaald budget in gedachte hebt voor je PPC-campagnes om gericht traffic aan te trekken, combineer dit budget dan met SEO in plaats van alles in te zetten op PPC. Het grootste voordeel van SEO-traffic is (uiteraard) dat je de bezoekers gratis zijn, en vaak nog meer waarde toevoegen ook. Door deze twee, SEM & SEO, effectief te combineren pak je van beide kanten, organic & payed search, bezoekers mee. Daarnaast zal een goed geoptimaliseerde site beter scoren qua relevantie, wat Adwords tegenwoordig in het bidsysteem laat meetellen.

#10 Te lang wachten om een campagne te stoppen
Als een campagne of keyword verliesgevend is, stop dan met die keywords of de complete campagne. Afwachten met de hoop dat “het wel bijtrekt” resulteert vaak in nog meer verlies. Zet je emoties opzij, accepteer het verlies wat je al geleden hebt en ga verder met de keywords en/of campagnes die wél wat opleveren.

Uiteraard zijn er veel manieren & tactieken om te scoren met PPC. Zeker na de laatste wijzigingen bij Adwords is er wel het e.e.a. veranderd, maar houdt gewoon het volgende in gedachte: Zorg dat je door middel van een pakkende advertentie de zoekers op specifieke zoekwoorden naar gerichte pagina’s stuurt waar exact die informatie op staat waar ze naar op zoek waren.

Over Wilco de Kreij

Wilco is een 26-jarige internet ondernemer met een grote passie voor online marketing. Hij heeft door de jaren heen vele verschillende (online) ondernemingen opgezet, in zowel binnen- als buitenland. Je vindt hem ook op Twitter & Google+.

Reacties

  1. Goed stuk. Wellicht kun je er als algemene tip nog bijvoegen: ‘lees eerst goed de handleiding voor je begint’ ;)

  2. Punt 1 & 3 zijn waarschijnlijk de fouten die het meest voorkomen. Als je moet kiezen tussen tig aantallen minder kwalitatieve keywords zoals bv. goedkoop hotel amsterdam dan een main keyword hotel amsterdam, maak je dikwijls de fout om je te veel te focussen op dit high-volume keyword. Dan ben je ook niet thuis als je enige traffic wilt voor minder dan 1 euro cpc. 100 andere maar minder high-volume keywords waar je reeds op een prima positie kunt adverteren bij google en die neem nu enkele bezoekers per dag genereren, leveren je op dagbasis toch ook al enkele honderden bezoekers op aan een klikprijs die in de verste verte nog niet in de buurt komt van een high-volume keyword terwijl de kwaliteit van de bezoekers toch hoger zal liggen. Dit komt dan in lijn van punt 3 : te veel focussen op high-volume keywords betekent te groot beginnen. Wie het niet laten kan, stel dan zeker een dagbudget in, punt 4.

  3. Een interessant artikel. Van deze fouten moet je kunnen leren.

  4. Dit was tenmiste interessant nieuws. Zeer interessant thanks!

Laat wat van je horen

*


  • cheap nfl jerseys
  • wholesale jerseys
  • wholesale nfl jerseys china
  • cheap super bowl jerseys