Bouw de relatie op met een webinar

Door mijn constante zoektocht naar nieuwe “dingen” (van nieuwe trafficbronnen tot aan nieuwe persoonlijke uitdagingen) kwam ik twee weken geleden op het idee om een webinar te hosten. Het leek direct een logische keuze: het staat bekend als één van de beste methodes om (relatief schaalbaar) een goede relatie op te bouwen via internet, en ligt bovendien geheel in lijn met een persoonlijke doelstelling – leren presenteren.

Zo gezegd, zo gedaan. Binnen enkele dagen zagen ± 150 mensen mij live praten tijdens mijn eerste (Facebook) webinar. Met name het idee dat de kijkers over de hele wereld verspreid waren kon mij (als reiziger) ontzettend boeien! Europa, Noord-, Midden- en Zuid Amerika, Azië, Oceanië en zelfs Afrika.. Heel gaaf!

Aangezien ik al weer even niet gepost heb op Emarky.nl leek het me goed om hier een roundup over te schrijven. Wat is een webinar, hoe start je een webinar en wat zijn mijn ervaringen? Dat en meer lees je hieronder :)

Wat is een webinar?

Mocht er iemand niet bekend zijn met de term: een webinar is in principe hetzelfde als een seminar – maar dan online. Het publiek zit achter zijn of haar eigen computer en kan de spreker via de webcam zien en horen. Deelnemers kunnen tegelijkertijd met elkaar – en de spreker – discusseren en/of vragen stellen.

Waar host je een webinar?

Hoewel er ongetwijfeld vele bedrijven zijn die webinars faciliteren heb ik de shortlist al snel teruggebracht naar twee: GoToWebinar en AnyMeeting. Verdere alternatieven die ik heb bekeken waren of te beperkt qua functionaliteit danwel te duur voor wat je ervoor terug krijgt.

In mijn beleving is GoToWebinar een van de meest gebruikte services voor webinars. Voor $99 per maand kun je maximaal 100 mensen tegelijk hosten, voor $399 per maand maximaal 500 mensen. Zelf leek me 100 mensen te weinig, en $399 per maand te veel. Ze bieden wel een 30-day trial aan, maar ik kies liever direct voor een blijvende optie.

De keuze is daarom naar AnyMeeting uitgegaan. Deze heeft iets minder opties maar werkt daarentegen wel érg gebruiksvriendelijk.  Als je het niet erg vind dat er naast je webinar ads worden vertoond, dan hebben ze zelfs een gratis account die maximaal 200 mensen kan hosten. Super! Heb je liever geen ads dan kost dit een kleine $70 per maand – nog altijd een stuk goedkoper dan GoToWebinar.

Hoe host je de webinar?

Zoals  gezegd – een webinar is vrijwel hetzelfde als een seminar. Het is dus niet zo gek dat de voorbereiding ook weinig verschilt :) Allereerst moet je weten wie je publiek is en wat je doel is van de webinar. In mijn geval waren het allemaal mensen die al ervaring hebben met Facebook fanpagina’s, en was mijn doel puur en alleen de relatie opbouwen (en dus geen “harde” conversie).

Ten tweede moet je zorgen voor inhoud van hoge kwaliteit. Mensen nemen de tijd om (op een door jouw uitgekozen moment) naar je te luisteren en hebben écht geen zin om een uur lang naar uitgekauwde informatie of een veredelde sales pitch te luisteren. Jij host de webinar, dus jij bent de expert (en dat is ook de reputatie die je op wilt bouwen). Zorg dus ook dat je zo overkomt.

Net als bij een normale presentatie hebben mensen geen zin om naar een opeenstapeling van feiten te luisteren. Mensen willen een verhaal horen. Zorg dus voor een goede opbouw en een duidelijke rode draad tijdens de webinar. Houdt het boeiend!

Afgezien van dergelijke aandachtspunten (die voor iedere ‘normale’ seminar ook zouden gelden) zijn er ook een aantal webinar-specifieke aandachtspunten. Zorg allereerst dat je een proefdraai hebt gehad voordat je de webinar start. Niets is vervelender als de host niet met de software om kan gaan, of erger – als de boel niet werkt.

Goede techniek is ook een vereiste, dus zorg voor goed materiaal. Zelf heb ik een studiomicrofoon gekocht om te zorgen dat het geluid in orde is – je wilt achteraf geen geklaag horen dat je slecht verstaanbaar was.

Zorg tevens dat je ± 15 minuten van tevoren aanwezig bent. Dat geeft de mensen de tijd om in te loggen en te zien hoe alles werkt. Ga niet 15 minuten naar je scherm zitten staren, maar probeer de kijkers alvast bezig te houden. Vraag ze wat ze zoal doen, waar ze vandaan komen, etc. Probeer deze tijd alvast te gebruiken om de relatie op te bouwen met je kijkers. Noem ze gerust bij naam – dat schept al snel een gevoel van bonding.

Zelf was ik in de veronderstelling dat óf de webcam aan stond, óf mijn scherm gedeeld werd. Op het moment dat ik omschakelde naar de presentatie ging ik er dus van uit dat men mij enkel kon horen… niet dus! Wees er dus van bewust dat ze je continu kunnen zien (al is dat ongetwijfeld afhankelijk van de service die je gebruikt). Rookie mistake, moet kunnen!

Uiteraard zijn bovenstaande punten maar een handjevol aandachtspunten – er komt uiteraard meer bij kijken. De beste methode is echter gewoon DOEN. Zelf heb ik me echt niet aan al mijn goede voornemens gehouden, maar oefening baart kunst. Je hebt een webinar zó opgezet dus ik zie weinig redenen om het niet te doen. Actie!

Mijn resultaten

Mijn eerste webinar was bedoeld voor de gebruikers van WP4FB en ging dan dus ook over Facebook. Het doel van de webinar was (naast meer presentatie-ervaring opdoen) om een sterkere relatie op te bouwen – er was dus geen “harde” conversie ingepland.

Nadat ik de uitnodiging had verstuurd zaten de 200 plekken binnen no-time vol. Nadat ik er een uur van tevoren een reminder uit stuurde (= must!) kwamen er uiteindelijk zo’n 150 mensen opdagen – meer dan ik had verwacht.

Gedurende de webinar stelde de deelnemers continu vragen – iets wat op zichzelf al ontzettend waardevol is. Zodoende leer je je gebruikers / doelgroep op een persoonlijke manier kennen en begrijpen, wat je weer door kunt voeren in je verdere werkzaamheden (e.g. conversie optimalisatie).

Naderhand werd het me pas écht duidelijk wat de webinar met de relatie tussen mij en de gebruikers deed. In de dagen erna ontving ik een stapels met mailtjes dat ze de webinar waardevol deden.. en om die reden – om mij te supporten – de software bij vrienden & kennissen gingen aanraden.

Ondanks dat ik geen ‘harde’ conversie (e.g. aankoop van de plugin) had ingepland of gepromoot gingen de sales die week flink omhoog. Waarom? Omdat ik nu een relatie had met die mensen, en ze het me gunde. Wow!

Na de webinar heb ik de replay online gezet en verzonden naar diezelfde lijst – zodat iedereen het op zijn eigen moment terug kan kijken. Op moment van schrijven is de webinar (die pakweg een uur duurde) ruim 72,000 minuten bekeken! Dat is 1200 uur, wow!

Kun je je voorstellen wat er met de sales was gebeurd als ik wél naar een sale had toegewerkt aan het einde van de webinar?

Mocht je ook een webinar gaan hosten, laat het me weten! Wellicht heb ik een gaatje over om mee te kijken :)

Over Wilco de Kreij

Wilco is een 26-jarige internet ondernemer met een grote passie voor online marketing. Hij heeft door de jaren heen vele verschillende (online) ondernemingen opgezet, in zowel binnen- als buitenland. Je vindt hem ook op Twitter & Google+.

Reacties

  1. Erg interessant! Dit staat zeker nog op mijn to-do-lijst, net als de podcasts. Ik kijk ook erg uit naar een Emarky-webinar! ;)

  2. Peter van Veen zegt:

    Ik host zo nu en dan een webinar over fotografie en gerelateerde zaken. De laatste keren ook via Anymeeting, dat bevalt mij ook erg goed. Waarom heb je eigenlijk voor het tijdstip van 17:00 uur gekozen?

    • Leuk om te horen! Heb voor 17.00 gekozen omdat het publiek overal vandaan komt.. Zodoende pak ik de VS mee (in de ochtend) maar ook nog wat delen van Azië (later in de avond). Wat dat betreft is het makkelijker om je op één tijdzonde te richten ;-)

  3. Leuk om je ervaring hierover te lezen, kan dus een mooie conversie knaller worden! Succes ermee. Groetjes

  4. Ik ben benieuwd naar de conversies….met andere woorden, naar hoeveel mensen had je de 1e uitnodiging gestuurd, wat was de openrate v.d. emails, die uiteindelijk leidde naar 200 registraties.
    Overigens vind ik 150 daadwerkelijke deelnemers (75%) een heel goed resultaat !!

    • Hi Remco! Uitnodiging was naar aantal duizenden mensen gestuurd. Na de eerste 200 (= max) diverse mails ontvangen van mensen dat ze nog in wilde schrijven, dus het is onbekend wat de conversie van mails > inschrijvers was geweest als die cap er niet was geweest. Open-rate van de e-mail was 28.4% (wat zover ik weet redelijk standaard is voor de industrie). Andere lijsten hebben hogere response, maar deze lijst bevat inmiddels veel oude/niet-werkende adressen.. Was zelf ook verrast met de 150 deelnemers! 2e webinar waren dat er ± 100. Hopelijk heb je hier wat aan! :) 

Laat wat van je horen

*


  • cheap nfl jerseys
  • wholesale jerseys
  • wholesale nfl jerseys china
  • cheap super bowl jerseys