Een miljoen voor lunchtijd

Heb je mijn ebook gelezen?

Zo ja, dan zul je weten dat ik vorig jaar een WordPress plugin heb gelanceerd en zodoende voor het eerst aan de wereld van (internationale) productlanceringen heb kunnen “ruiken”. Deze hele lancering kwam eigenlijk voort uit een side-project zonder vooraf het doel te hebben er business uit te halen.

Uiteindelijk behaalde de plugin in de eerste week zo’n $10,000 aan omzet – en bleef de plugin tot op heden maand na maand goed verkopen zonder hier veel extra aandacht aan te besteden (ja – zelfs tijdens het reizen).

Na jarenlang andermans producten of diensten te promoten, begrijp je dat mijn interesse hiermee gewekt was in eigen producten & productlanceringen – al moet ik eerlijk toegeven dat wat ik toen deed nog maar weinig te maken had met hoe de échte productlanceringen er aan toe gaan.

Aangezien ik mezelf altijd zo scherp mogelijk probeer te houden door mezelf constant nieuwe skills aan te leren, leek het me goed om mezelf (meer) te gaan verdiepen in deze wereld. Zodoende heb ik de afgelopen tijd veel gelezen, gezien, gevolgd, geprobeerd en met name ook veel mensen gesproken die al enige tijd succesvol in dit wereldje zitten.

Bizar hoeveel ik in zo’n (relatief) korte tijd heb kunnen leren, met name omdat vrijwel alles (tot op bepaalde hoogte) nieuw voor me was. Ontzettend gaaf!

Het spreken met de “grote jongens” in dit wereldje is bovendien niet alleen ontzettend leerzaam – maar werkt ook nog eens onwijs inspirerend!

Okay – genoeg “voorgeschiedenis”.. Tell me more!

Ik geloof dat de enige manier om ergens écht goed in te worden, is door dingen daadwerkelijk te DOEN. Vallen en opstaan. Het was dus tijd om actie te ondernemen en een nieuw product uit te rollen!

Zo gezegd, zo gedaan. Vorige week heb ik WP4FB 2.0 gelanceerd!

Geen “simpele upgrade” maar een compleet nieuw product. Een WordPress plugin om meer bereik op Facebook te behalen d.m.v. Facebook Applicaties. De plugin heeft diverse functies die nog in geen enkele andere WordPress plugin bestaan – heel gaaf!

Note: Ik heb de Emarky.nl-nieuwsbrief express niet meegenomen in de hele verkoop-proces, simpelweg omdat ik jullie (de lezers) niet het gevoel wilde geven dat ik jullie iets aan het verkopen ben. Ik schrijf op Emarky.nl omdat ik jullie iets wil bijbrengen, niet om andere projecten van me te promoten.

Moet zeggen dat ik het best wel spannend vond. Je zult je erop verkijken hoeveel voorbereiding er in een dergelijke lancering zit – zonder vooraf te weten wat het resultaat van zo’n lancering is (en dus of het je tijd wel waard is).

Dan heb ik het niet alleen de ontwikkeling van de plugin, maar met name alle werkzaamheden er omheen. Ik zou geen eens een complete lijst durven te geven, maar om maar een aantal voorbeelden te noemen van wat er zoal bij komt kijken: ontwerpen van de plugin, managen v/d ontwikkelaar(s), opzetten van zowel de website als diverse extra landing pages (voorbeeld), maken van diverse videos, netwerken met potentiële affiliates, affiliate promotie materiaal maken, copywriting, juridische zaken, pre-launch funnel opzetten, betalingssystemen aansluiten, etc etc. Die lijst zou nog wel even door kunnen gaan.

Het punt dat ik daarmee wil maken is dat veel mensen denken dat alle omzet die tijdens een lancering wordt behaald, ook echt in die periode “verdiend” is. Men ziet dan niet altijd hoeveel werk er vooraf al inzit om alles in goede banen te laten verlopen. Dit past dan ook goed bij een quote waarin ik geloof:

Entrepreneurship is living a few years of your life like most people won’t, so that you can spend the rest of your life like most people can’t.

Toevallig kwam ik gister een video tegen waarin Frank Kern himself een miljoen aan omzet draait voor lunchtijd. Geen video waarin je veel nieuwe dingen gaat leren, maar wel heel tof om te zien hoe het er aan toe gaat op het moment dat een van zijn producten “live” gaat.

De video is in drieën geknipt:

 

Terug naar WP4FB 2.0..

Ging mijn launch er ook zo aan toe?

I wish!

Dergelijke cijfers zijn nog niet aan mij besteed, helaas ;)

Ben ik tevreden over de lancering? Ja en nee (meer ja, dan nee ;)).

De dag van de lancering was mijn eerste zogenaamde “five figure day” – dus wat betreft kan en mag ik niet ontevreden zijn. Bovendien is het geen eendagsvlieg en blijven de verkopen ook na de eerste dag goed op peil. Wat voor mij echter nog belangrijker is, zijn de reacties die ik krijg op deze plugin! Je hebt geen idee hoe tof het is om iets te maken, te lanceren en dan zó veel enthousiaste reacties terug te krijgen dat ze het écht een steengoed product vinden.

Heb inmiddels meerdere cases voorbij zien komen waarbij de gebruiker al enkele tienduizenden mensen wist te bereiken dankzij deze plugin. Heel cool!

Waarom ben ik dan niet 100% tevreden? Ik leg de lat graag hoog voor mezelf. Nu ik wat bekender ben in “dit wereldje” heb ik gezien dat dit soort lanceringen vele malen groter kunnen zijn – en de perfectionist in mij vindt dan dat ik dat ook had moeten doen ;)

Het liefst zou ik alles wat ik hiervan geleerd heb met jullie delen, maar dit gaat no-way in één blogpost passen. Ga me dan ook beperken tot een paar key-points die ikzelf in het vervolg compleet anders aan zou pakken.

Graag hoor ik als jullie over specifieke onderwerpen vragen hebben – dan kan ik dat meenemen in eventuele vervolg artikelen!

  • Affiliates zover krijgen om je product te promoten is minder eenvoudig dan gedacht. Heb best wat affiliates zover weten te krijgen, maar de meeste brengen niet meer dan een paar sales binnen. In het vervolg zal ik dus meer tijd moeten steken in het netwerken met andere online marketeers die véél volume kunnen leveren (wellicht een Engelstalig blog starten als katalysator van dit netwerk?).
  • Zorg eerst dat het product (zo goed als) af is voordat je de rest van je lancering inplant. In mijn geval was ik afhankelijk van ontwikkelaars die er telkens weer langer over deden dan ik had gedacht.. Heel frustrerend en lastig om rekening mee te houden!
  • Huur de juiste mensen vanaf het begin in. Je kunt niet altijd alles zelf – maar soms is het lastig om dat onder ogen te zien. Zelf heb ik veel tijd gestoken in werkzaamheden die ik uiteindelijk (uit frustratie) maar heb uitbesteed. Had me veel tijd bespaard als ik dat direct had gedaan!
  • Maak een plan en houd je daar aan. Doordat ik gedurende het proces nog lerende was is het vaak voorgekomen dat ik wat later in het proces dacht “dat kan beter” en zodoende een eerder afgeronde taak opnieuw uitvoerde. Soms wel zo erg dat ik bepaalde taken 4-5 keer heb gedaan! En dan te bedenken dat efficiëntie bij mij hoog in het vaandel staat, auch.. In het vervolg ga ik dus één plan trekken en houd ik me daar aan. Efficiëntie is key!

En ja – dit artikel is lang geworden.. Maar er valt ook zó veel over dit onderwerp te schrijven! In dit geval heb ik een WordPress plugin gelanceerd – maar de lessen die ik tijdens deze lancering gehaald heb kunnen op elk product van toepassing zijn – ook de jouwe. Hoor het graag als je over bepaalde onderdelen van een dergelijke lancering meer zou willen weten!

Groeten,

Wilco

Over Wilco de Kreij

Wilco is een 26-jarige internet ondernemer met een grote passie voor online marketing. Hij heeft door de jaren heen vele verschillende (online) ondernemingen opgezet, in zowel binnen- als buitenland. Je vindt hem ook op Twitter & Google+.

Reacties

  1. Klaas Koopman zegt:

    Wilco,

    Ik lees jouw berichten altijd met plezier en ook deze heb ik aandachtig gelezen, enkele stukken gekopieerd om later nog eens door te nemen, bedankt wederom!

  2. Leuk artikel om te lezen Wilco, slimme zet om richting eigen producten te gaan :-)

  3. Tim Kraai zegt:

    Producten lanceren, iets waar ik nu enorm mee ‘in de knoop’ zit. Niet omdat het niet lukt, wel omdat ik bezig ben met de ontwikkeling van mijn eerste product.
    De vraag is inderdaad; ‘hoe zorg ik ervoor dat al de geinvesteerde tijd niet voor niets geweest is?’
    Wat ik vooral uit je post meeneem is dat ik meer tijd moet besteden aan het voorwerk. Wanneer je een product maakt wil je het graag zo snel mogelijk op de markt brengen, je bent super enthousiast en bent benieuwd wat de reacties zullen zijn.
    Het is echter van groot belang dat je salespage, potentiële klanten én je affiliates goed op orde zijn voordat je daadwerkelijk gaat uitgeven.

    • Hey Tim,

      Uiteindelijk is het natuurlijk een keuze.. Ik ben normaliter meer van het “Lean Startup” principe, dus iets zo snel mogelijk lanceren en dan zien wat er uit komt. Blijkt het de moeite waard te zijn, dan verder uitbouwen.

      Op het moment dat je een lancering goed in de markt zet dan zit er automatisch veel werk in (voordat je live gaat).. Wat je zegt, sales pages, affiliates, etc etc..

      In dit geval (WP4FB) had ik het product al “geverifieerd”: ik wist dankzij het 1e product al dat er enigszins vraag naar was. Dan nog blijft het resultaat een verrassing, maar op het moment dat je product helemaal nieuw is, is het risico nog wat groter..Tenzij je er héél erg zeker van bent zou ik dus aanraden om eerst te verifiëren of er vraag is naar je product, bijv. door een korte soft-launch waar je niet zoveel werk in zet, en het product voor een fractie v/d prijs aanbied. Is er vraag naar? Dan de boel dichtgooien en verder werken naar een grotere lancering.

      Wat je zegt over enthousiasme klopt ook helemaal. Zal hier binnenkort nog wat meer over schrijven wat betreft de WP4FB 2.0 lancering.

      Groeten,

      Wilco

  4. Leuk artikel Wilco en volgens mij heb je inmiddels een aardig succes weten te bereiken met je nieuwe plugin! Natuurlijk leg je de lat voor jezelf hoog, maar probeer ook te genieten van de successen die je boekt ;). Dat geeft weer positieve energie :). Keep up the good work!

    • Thanks Christian! Goed punt – er ook van genieten! Heb dat ook wel gedaan – heb mezelf zelfs een paar dagen vrij gegeven (en dat zegt wat, haha). Thanks voor je bericht!

  5. Thanks Coen – leuk om te horen!! En uiteraard bedankt voor de felicitaties :)

  6. ScottdeJong zegt:

    Hi Wilco,
    Mooie post!
    Ik heb binnenkort een productlancering… wil eerst mijn mailinglijst zien groeien!
    …Lijkt me echt kickass de ‘d-day’, maar inderdaad er komt heel veel bij kijken…

    • Hey Scott! Yes – d-day is tof! Haha maar ik had het uiteindelijk iets té goed voorbereid.. Ik dacht dat ik nog van alles zou moeten doen, maar alles (incl. alle mails etc) stond allemaal al ingesteld en werd automatisch verstuurd.. Ben dus uiteindelijk maar een boek gaan lezen om mezelf af te leiden (want ik kon toch niets meer doen). Beetje afleiding ;-) Wat voor product ga jij lanceren? Succes er mee alvast!

  7. Proficiat met de succesvolle lancering.
    Zelf verkoop ik op dit moment alleen andermans producten, en dat geeft al een enorme kick als je een wat grotere sales hebt. Maar volgens mij is echter je eigen product verkopen nog veel gaver, top !

    • Klopt – grotere sales en/of grotere volumes geven ook echt een kick! Gaat uiteindelijk toch om het resultaat he :) Heb zelf jaren niets anders gedaan (met name als affiliate) dus weet hoe het voelt! In welke branches/niches ben je zoal actief als ik vragen mag? 

  8. Toffe video, had hem ook al eens geplaatst op mijn blog (januari 2011). ;-)

    Dit zijn dingen (product lanceringen) die ook alweer afnemen. Van product lancering naar product lancering hobbelen is ook geen bizzmodel. De “guru’s” zien het ook, en er zijn veel minder lanceringen tegenwoordig. Het heeft uiteindelijk geen zin meer door de hoge refundrates van hype-producten etc.

    Gelukkig is jouw plugin evergreen en voegt het veel waarde toe, en kun je er dus heel het jaar door aan verdienen. Tof opgezet, en gefeli met het resultaat! ;-)

    • De hype/bullshit-productlanceringen zie ik inderdaad ook afnemen. Zie zelf de term “productlanceringen” echter breder. In dit geval was het alsnog een digitaal product, maar veel van de methodes kun je op elke vorm van productlancering toepassen (bij het starten van een nieuwe business).

      Één van de volgende stappen is iets recurring opzetten, maakt het nog nét even wat leuker ;) 

  9. Écht top om te lezen en te horen dat de release een hit is geworden. Gefeliciteerd! Ik denk dat je er nog lang plezier aan zal beleven ;)

    Blijf je volgen, of je het wil of niet (net als de topper Mitch ;) )
    Misschien kan ik er iets van leren, op het moment probeer ik als affiliate wat aan te bieden… Maar zie dat een uniek product wel heel veel meer waarde heeft..

    Regards,
    Ray

    • Thanks Ray! Leuk ook dat je wat van je laat horen, is altijd tof om te zien dat mensen je berichten daadwerkelijk lezen :) Ben zelf jaren als affiliate bezig geweest en ook daar kun je ontzettend mooie resultaten behalen! En daarbij is een goede affiliate site (die daadwerkelijk meerwaarde levert) ook een “product” op zich.

      Succes!

  10. Goed bezig Wilco!
    Ben nu samen met Rian bezig met een serie producten op te zetten. Het gaan apps worden ipv een plugin of een cursus wat veel mensen tegenwoordig schijnen te doen. Heb je hier toevallig wat specifieke dingen over gelezen betreffende het lanceren van een product? En welke launching strategie houd je zelf eigenlijk aan?
    cheers!

    • Thanks Martijn!

      Denk niet dat de complete strategie in één comment (of één blogpost, for that matter) te beschrijven valt.. Bij elk aspect van “the game” komt wel weer iets anders bij kijken.
      Moet zeggen dat ikzelf maar beperkte ervaring heb met apps en je wat dat betreft ook niet de beste tips kan geven.. Zoals ik eerder al eens aangaf zou ik bij apps “van binnenuit” aandacht trekken, dus bepaalde features laten unlocken door iets op social media te delen etc.. Vanaf iOS6 is Facebook weer verder geïntegreerd, dus daar kun je ook wel leuke dingen mee doen. 

      Daarnaast zou ik inzetten op PR aandacht. Niet makkelijk, maar wel haalbaar. Zorg dat alles er top-notch uit ziet (incl. video etc) en leg vooraf contacten met influencers binnen je niche om ze zo een scoop te kunnen geven.

      Zijn volgens mij ook wel Pay Per Download modellen wat betreft apps, maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee..

      Succes Martijn!!

  11. Dankjewel voor het boek. echt cool!

  12. Dag Wilco,

    de link naar je boek is down. Is het boek nog beschikbaar? Ik zou het graag eens lezen.

    Bedankt!

Laat een reactie achter bij Floris Reactie annuleren

*


  • cheap nfl jerseys
  • wholesale jerseys
  • wholesale nfl jerseys china
  • cheap super bowl jerseys