Hoe je een HOAX de wereld in stuurt..

Begin april starte Sony een wedstrijd waarmee de marketingafdeling slim gebruikt maakte van user-generated content. De bedoeling was om zoveel mogelijk “rumoer” omtrent iets creatiefs (filmpje, plaatje, text, muziek etc) – met daarin de PS3 slogan “This is living” verwerkt – te krijgen. Al snel werden er allerlei filmpjes op YouTube gepost omtrent deze slogan, waarvan een aantal filmpjes op wat grote weblogs terecht kwam. Erg leuk, maar niet echt “rumoer”…

Als marketeer zijnde ga je jezelf dan afvragen wat wél voor rumoer zou kunnen zorgen, waarbij ik mezelf het volgende bedacht: Enkele weken terug verstoorde Microsoft de PS3 launch door met boten vol Xbox360 reclame rond de launch te varen. Een ‘tegenactie’ zou best wat rumoer kunnen opleveren, dus wat heb ik nu gedaan?

Mijn “doel” was om het nieuwsbericht als eerst op Fok! te laten plaatsen, aangezien deze het nieuws niet altijd even goed controleren, en deze site een groot bereik (700.000 uniek p/m) heeft. Lijkt me een leuk streven, toch? Allereerst heb ik een mail gestuurd naar een redactielid met daarin het bericht dat “we” de komende nacht een actie uit zouden halen met daarbij de vraag of het mogelijk zou zijn er een nieuwsbericht over te schrijven als we wat “foto’s” zouden aanleveren. Dit, om de HOAX alvast wat realistischer te maken, aangezien ik niet genoeg vertrouwen had in mijn foto-edit.

Diezelfde dag heb ik foto’s laten maken van het Microsoft kantoor in Schiphol Rijk, waarop ik de dag erna (dmv 3ds Max) een poster met de vlag “This is living” erop heb getekend, als ware als een “tegenactie” van Sony-aanhangers tegen Microsoft. Diezelfde dag heb ik dit doorgestuurd naar het redactielid van Fok! waar ik de dag ervoor al contact mee gehad had, en het nieuwsbericht werd zonder problemen geplaatst. Men trapte dus mooi in de foto-edit zonder enige controle, wat ook wel te verwachten was.

Hierna ging de HOAX als een lopend vuurtje over alle gamesites, fora’s en (ook grote) nieuwssites. Het was leuk om te zien dat een dergelijke eenvoudige HOAX zo snel verspreid. Nog leuker was het dat Sony het met me eens was en me de wedstrijd liet winnen ;) Ik ben dan ook binnenkort de trotse bezitter van een mooie Full HDTV, namelijk de 40″ Bravia LCD-TV uit de W-serie:

plasma

Al met al was het een leuke test met een nog mooier resultaat! Dit soort wedstrijden zijn leuk om je creatieve brein weer eens te testen, al had Sony de wedstrijd groter op moeten zetten zodat er meer (& sterkere) concurrentie zou zijn en je als deelnemer meer op de proef zou worden gesteld, maar mij hoor je niet klagen ;)

Over Wilco de Kreij

Wilco is een 26-jarige internet ondernemer met een grote passie voor online marketing. Hij heeft door de jaren heen vele verschillende (online) ondernemingen opgezet, in zowel binnen- als buitenland. Je vindt hem ook op Twitter & Google+.

Reacties

  1. Netjes gedaan en erg creatief :-)

    Hoe bevalt de nieuwe TV? Ik zou die ook wel willen op mijn kamer :-)

  2. Ik heb’m helaas nog niet binnen :-) Heb m’n adres gister doorgestuurd naar Sony, dus ben benieuwd wanneer ik dit nieuwe speeltje binnen krijg :)

  3. Hahaha… Goed gedaan man! Toen ik het las vroeg ik me al af hoe ‘ze’ het gedaan hadden ;-) Ja ik was er dus ook ingetrapt… lol

  4. Briljante actie, zeker gezien het resultaat. Jammere is wel dat ik nou eerlijk moet toegeven dat jij bovenaan staat in de “2007 Hoax Competitie” :P

  5. Ghehe, thnx Ulco, was die competitie alweer vergeten joh ;) Krijg ik dan nog een TV? ^^

  6. Geniaal, goed uitgewerkt. Veel plezier met je televisie :)

  7. Okay, dus de TV nog gewonnen ook (zat er natuurlijk wel in).. haha, genius!!! (en congrats!)

  8. Haha, echt geweldig, gefeliciteerd. Je hebt het echt verdient, dit was trouwens ook precies waar Sony op hoopte denk ik, geniaal!

  9. Goeie actie! Wel jammer dat je alleen Fok op de korrel neemt. Andere sites hebben het weer van hen zonder pardon overgenomen. Maarja, het is zo makkelijk, maar o zo sneu. Voor hetzelfde geld word jij weer aangepakt wegens valsheid in geschrifte trouwens.

  10. Muahaha! Een marketeer die de comments eerst wil goedkeuren? Dat is niet helemaal volgens het boekje hoor. ;) Spam kun je op veel betere manieren tegenhouden hoor, zonder afbreuk te doen aan het binden van lezers.

  11. Goed opgezet, ik kan niet anders zeggen..

    Veel plezier met je TV!

  12. Geniale actie :D

  13. Grappig om nu het verhaal achter het bericht te horen, nadat ik de foto op diverse nieuwssites voorbij had zien komen. Goede actie die vooral aantoont hoe wanhopig websites tegenwoordig aan elke strohalm vastklampen om maar een nieuwtje te kunnen schrijven.

  14. Lees dit pas, maar geweldig! Veel plezier met je prijs!

  15. Leuk om te zien dat Fok! hier ook is langsgeweest en een berichtje heeft achter gelaten :) Jammer dat ze op dat moment direct het nieuwsbericht van fok.nl hebben verwijderd ^^

    Bedankt voor de felicitaties, ik hoop de HDTV snel thuis te ontvangen :)

  16. Slim sluw en creatief tegelijk. Zo houd je de boel scherp! Niet te veel tv kijken trouwens, kan slecht zijn voor je inspiratie. Nog gefeliciteerd!

  17. Heb er inderdaad nog maar amper op gekeken.. Ik kijk graag een filmpje, maar meer dan dat (en het nieuws) komt er niet van.. Dus de creativiteit houden we er in ;)

  18. Stokkie zegt:

    Heb je ook een linkje van het nieuwsbericht op Fok? Ik lees dat namelijk nooit dus geloof je nu ook niet! volgens mij is dit bericht een HOAX!

  19. http://www.2c.nl/nl/artikelen/hoax/hoax_wat_te_doen.html

    Kun je in elk geval eenvoudig mensen er op wijzen eens te kappen met van die hoax mailtjes over virussen e.d. door te mailen, zo irritant.

  20. geniaal man! haha echt vet verzonnen

  21. @ Stokkie: Na deze post heeft Fok.nl de posting verwijderd, hij stond hier:
    http://frontpage.fok.nl/nieuws/75334

    Het is nog wel op tal van andere sites te vinden.

  22. Stokkie zegt:

    Vooruit dan! ;) ik geloof je! goeie aktie!

  23. Hey,.. lachen zo`n hoax. Ik moet toegeven dat we al een tijdje nadenken over een dergelijke actie om eens wat meer rumoer te creëren rondom ons merk.

    We komen wel een keer met iets!

  24. Helemaal gek, illuminatie enzo, jeweetwel

Laat wat van je horen

*


  • cheap nfl jerseys
  • wholesale jerseys
  • wholesale nfl jerseys china
  • cheap super bowl jerseys