5 misvattingen over productlanceringen

Naar mijn idee wordt er in Nederland veel te weinig aandacht geschonken aan goede productlanceringen. Afgelopen week mailde ik (aan m’n nieuwsbrieflezers) over een productlancering van een maat van me, waarmee hij in één week tijd de $200,000 omzet nadert. “Dat is snel verdient, $200k met één week werken”, reageerde een vriend van mij. Zó eenvoudig ligt dat echter niet. Genoeg reden om even iets dieper in deze vorm van productlanceringen in te duiken.

Mark lanceerde de keyword-tool Long Tail Pro. Deze wordt al tijden voor $97 verkocht, maar is gedurende deze lancering (= 1 week) vanaf $17 te krijgen. Peanuts natuurlijk!

In deze post wil ik ingaan op een aantal misvattingen over “productlanceringen” :)

1. “Een productlancering kan enkel met een nieuw product”

Hoewel de naam dat wel suggereert, is niets minder waar. Ik zie zoveel producten meermaals gelanceerd worden, simpelweg door er een twist aan te geven. Dat kan zijn door een vernieuwde versie te lanceren, maar ook door bijvoorbeeld een andere doelgroep aan te boren. Bovenstaande lancering is een goed voorbeeld: door het product voor $17 aan te bieden (ipv $97) werden ze aantrekkelijk voor het “Warrior Forum publiek” (een bepaald Internet Marketing forum waar cheap-ass mensen komen die alles voor $25 of minder willen hebben ;)).

2. “Je moet een product hebben”

Mark (diegene die bovenstaande lancering heeft opgezet) is niet de eigenaar van Long Tail Pro. Hij is een partnership aangegaan met de eigenaar van die tool, en heeft verder zelf de hele lancering op zich genomen. Dus zelfs als je zelf geen eigen product hebt (maar wel de skills en netwerk om van een lancering een succes te maken), kun je een productlancering op touw zetten.

3. “Hij verdient $200,000..!”

Een omzet van (bijna) $200,000 wil natuurlijk niet zeggen dat hij er zelf $200,000 aan over houdt. Sterker nog: verre van. Allereerst is verreweg het grootste deel van de verkopen afhankelijk van affiliates/JV’s. Op de front-end wordt 60% commissie gegeven, op de OTO’s (*) 50%. Bovendien zullen er onderhands ongetwijfeld deals zijn gesloten voor hogere commissies (75 – 100%), wat zoveel betekend dat er al méér dan de helft aan affiliates wordt uitbetaald (en dan heb ik het nog niet eens over de affiliate contest prijzen die moeten worden uitgereikt). Laten we zeggen dat er van $200,000 nog zo’n $80,000 over blijft (= gok!) en de rest ($120,000) aan affiliates wordt uitbetaald.

Aangezien hij samen heeft gewerkt met de producteigenaar gók ik dat ze een 50/50 split hebben, wat zoveel betekend dat ze er beide (vóór belasting) zo’n $40,000 aan over houden. Misschien nog een leuke hoop centen, maar toch wel een wezenlijk verschil met de $200,000.

* OTO’s = One-time-offers, de producten die (na aanschaf 1e product) ook kunnen worden gekocht in de funnel.

4. “En dat in één week..!”

Het is natuurlijk onzin dat dit in één week verdiend wordt. Een (goede) productlancering voorbereiden kost meer tijd dan je denkt. Hier een aantal voorbeelden van dingen die zoal gedaan moeten worden:

  • Product maken (als je eigen product gaat lanceren).
  • De sales funnel bedenken / opzetten.
  • Beveiligd members gedeelte maken en betaalsystemen aansluiten.
  • Sales copy schrijven.
  • Sales page (laten) maken.
  • Affiliate contest bedenken en opzetten.
  • Affiliate materiaal / swipes maken.
  • Affiliate bonus (laten) maken.
  • Affiliate omgeving maken incl. meerdere video’s.
  • Promotie van de lancering aan potentiële affiliates.
  • Netwerken, netwerken, netwerken (e.g. live events + Skypen) om relaties met affiliates op te bouwen zodat ze jouw product gaan promoten (= time-consuming).
  • Pre-launch opbouwen (video serie / webinars etc).

Bovenstaand lijstje is nog maar een fractie van wat er zoal moet gebeuren, maar you get the point. Het meeste werk zit “aan de achterkant”. Het vergaren van affiliates/JV’s die een groot bereik hebben. Het probleem is dat er zo ongeveer 23.329.402 producten zijn die ze kunnen promoten, dus wil je ze zover krijgen dat ze jouw producten gaan promoten zul je een bepaalde (persoonlijke) relatie met ze moeten hebben. En dat kost tijd, véél tijd.

Moge duidelijk zijn dat zo’n lancering méér dan 1 week werk is ;)

5. “Het is simpel!”

Om van dergelijke productlanceringen een succes te maken moet je veel skills bij elkaar laten komen. Neem bijvoorbeeld even de moeite om de sales copy van Long Tail Pro door te lezen. Geen lukraak gekozen woorden, maar zorgvuldig uitgedacht om precies de knoppen in te drukken die het zou moeten indrukken. Het draait immers om verkopen genereren.

Het resultaat van een goed geschreven sales copy? Een eCPC van richting de $2. Ofwel, elke bezoeker die op die pagina terecht komt, is (afgaande op mijn cijfers) bijna $2 waard. Als je nagaat dat het product $17/$37 kost (in het begin $17/$27) dan is er geen hogere wiskunde nodig om te zien dat de conversie bizar hoog is! Niet alleen levert dit direct meer sales op, het zal ook meer affiliates aantrekken (en zodoende nóg meer sales).

De sales copy schrijven is een voorbeeld van een skill die je zou moeten hebben – zo kan ik nog wel even doorgaan.

En nee – het is allemaal geen rocket science. Sterker nog, het meeste moet voor jou geen probleem zijn als je eenmaal wat (online) ervaring hebt. Toch zie ik dat de meeste “lanceringen” ( >95%) gruwelijk falen en niet eens $1000 (of een paar honderd dollar) omzet behalen. Blijkbaar hebben veel mensen er toch meer moeite mee dan je zou denken.

Veel te leren

Al met al valt er veel te leren van dergelijke productlanceringen (of dat wereldje an-sich). Sinds ik zelf (enigszins) in dat wereldje ben gestapt heb ik ontzettend veel geleerd. Onder andere op het gebied van copy writing, maar misschien nog wel meer op het gebied van affiliate management.

Sinds 2006 ben ik volop actief binnen affiliate marketing en durf zodoende te zeggen dat ik “bekwaam” ben wat betreft affiliate marketing binnen Nederland ;) Vind het super interessant om te zien hoe anders dergelijke productlanceringen er in de VS aan toe gaan (mede omdat ik nu aan de andere kant v/d medaille sta: als adverteerder ipv publisher). Zoals de mensen die me kennen zullen weten houd ik ervan om mezelf uit te dagen en mezelf nieuwe skills aan te leren. “Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever”! (Ghandi).

Over Wilco de Kreij

Wilco is een 26-jarige internet ondernemer met een grote passie voor online marketing. Hij heeft door de jaren heen vele verschillende (online) ondernemingen opgezet, in zowel binnen- als buitenland. Je vindt hem ook op Twitter & Google+.

Reacties

  1. Interesting stuff! Weer leuk artikel. Ik blijf die software tools altijd zo mooi vinden, is toch weer een andere “ballgame” dan fysieke producten. Lijkt alsof je toch meer penetratie kan realiseren met een software tool, wat denk je? Mooi weekend.

  2. Vet om te zien hoe je alle opbrengsten netjes opsplitst en even laat zien wat er grofweg overblijft. Deze post gaat zeker in de evergreen map.

    Het probleem wat ik altijd heb met software is dat je na een goede lancering ook gigantisch veel tijd in support moet blijven steken (i.t.t. info producten). In het geval van LongTail zou bijvoorbeeld de Google API een rol kunnen spelen. Zodra die gaat trollen dondert de software ook in elkaar, wat vervolgens weer resulteert in duizenden boze mailtjes en eventueel fora’s vol boze reacties.

    • Wilco de Kreij zegt:

      Thanks Anwar!

      En inderdaad, support is een “nadeel”. Bij eenmalige aanschaf zul je die kosten moeten doorrekenen in je product (sowieso kan ik aanraden je support uit te besteden zodat je zelf op belangrijkere zaken kunt richten – zodoende kun je de support ook makkelijker doorrekenen).

      De ultieme “oplossing” is een SaaS. Is (m.i.) momenteel een van de betere business modellen! Zolang je écht waarde levert (dat moet altijd je doel zijn), dan heb je een ongoing revenue stream die alleen maar zal groeien.

  3. Leuk om te lezen :)! In de muziek is dit ook zo en mensen verkijken zich daar ook hoeveel tijd er in zit om een product klaar te stomen voor release.

    Wat ik me afvraag is of hij zijn target gehaald heeft? Was dit ook de verwachting?
    Bedankt nog voor de tip :) ik ga het zeker uitproberen. Goed weekend en maak er wat leuks van ;)!

  4. Ralph | niche websites 101 zegt:

    Ok… Point taken :)

  5. Mooi om te zien hoe je op deze manier een product in feite herlanceerd. Al is de doelgroep er ook naar, iedereen weet immers wat zo’n niche eventueel zou kunnen opleveren. Je hoeft maar één mooie niche te vinden en je hebt het er uit. Teminste als je er één vindt, het is bijna onmogelijk om nog een leuke en rendabele niche te vinden door de verzadigde markt.

  6. Ha Wilco! Fantastisch artikel, dit is een mooie aanvulling op hetgeen dat ik nu met mijn partner mee bezig ben, you know ;)! Het gaat al wel ‘goed’, maar het kan altijd beter! Wij bouwen verder!

    Stronger Faster Better & Harder dat is mijn motto!

    Toi Toi

  7. Kijk, dit zijn tenminste goede artikelen, geen praatjes, maar een helder plaatje over hoe productlancering een enorme kostenpost kan zijn tegenover de omzet. Top!

    Patrick.

  8. Leuk om dit te lezen! Moet in mijn vak bijna wekelijks een nieuw product lanceren en dit gaat altijd samen met een énkele nieuwsbrief, promotie op facebook/twitter en enkele fora’s..

    Maar misschien is dit een teken dat we volgende keer meer moeten investeren!

  9. Eindelijk even kans gehad om dit door te lezen.
    Goede beschrijving voor mensen die niet weten wat een goede product launch allemaal bevat.

    Mensen denken in mijn optiek te vaak “even mailtje schrijven en beuken maar”. Sterker nog, ze denken dat de grote jongens dit ook zo doen.

    Een goede launch kost tijd. Maar die tijd is het dubbel en dwars waard als je product goed is!

    Keep it up willie!

  10. Ben van mening dat er nog redelijk wat dingen missen in het artikel voor een goede product lancering. Dit is simpelweg een stappenplan voor een kleine product lancering mb.v. affiliates.

    • Wilco de Kreij zegt:

      Dat sowieso! Een complete beschrijving maken van wat er zoal bij komt kijken valt niet in één post samen te vatten. Om een goede productlancering op te zetten moet je zoveel dingen goed doen, en over elk van die onderdelen zou ik een boek over kunnen schrijven. Denk aan dingen als je proposities, funnel, copy-writing, video, JV / affiliate management, email marketing, etc etc. Dit artikel was dan ook niet bedoeld als een alles-omvattende informatiebron over productlanceringen :)

  11. Ontzettend gaaf artikel, is dit zijn eerste grote succes of heeft hij zijn trucje al een paar keer toegepast?

  12. zeer goed en duidelijk artikel wilco.

  13. Leuk artikel, ja het lijkt te mooi om waar ze zijn soms hoor! Je moet er maar op komen.

  14. Inderdaad fijn duidelijk artikel, top!

  15. Dit artikel zal mij echt helpen!

  16. Kijk, dit zijn tenminste goede artikelen, geen praatjes, maar een helder plaatje over hoe productlancering een enorme kostenpost kan zijn tegenover de omzet. Top!

    Jerry

  17. Echt super vet! Schaalvordelen etc.

    Jill

  18. Goed artikel hoor, ik ga zeker wat tips toepassen i mijn branche.

  19. Duidelijk artikel, neem de tips gelijk mee voor mijn productlancering:D

Laat wat van je horen

*


  • cheap nfl jerseys
  • wholesale jerseys
  • wholesale nfl jerseys china
  • cheap super bowl jerseys