Versterk je netwerk met bestaande communities

Tijdens mijn laatste productlancering vielen er na hard werken vele puzzelstukjes op zijn plek – maar op één onderdeel heb ik waarschijnlijk flinke kansen laten liggen.. Ik heb me immers jarenlang gericht op de Nederlandse markt, waardoor ik nagenoeg geen internationaal netwerk van potentiële affiliates had…

Terwijl de meeste dergelijke lanceringen voor een groot deel afhangen van affiliate sales (dus andere mensen die het op commissie-basis voor je promoten) was dat aandeel bij hierdoor juist WP4FB 2.0 juist (relatief) laag. Het wel of niet binnen weten te halen van grote affiliates (mensen die het bereik hebben om een groot aantal verkopen voor je te kunnen realiseren) heeft amper te maken met hoe goed je product is. Dingen als je sales-funnel, conversie-ratios of affiliate contests spelen al meer mee. Het allerbelangrijkste is echter de (persoonlijke) relatie met potentiële affiliates!

Enerzijds betekend dit dat ik voor de meeste sales “de volle mep” heb gekregen – maar anderzijds betekend dit dat ik veel potentiële sales heb laten liggen.. Zonde!

Aangezien ik van plan ben om nog wat projecten internationaal uit te rollen, wil ik mijn internationale netwerk de komende periode uitbreiden en versterken. In deze post wil ik dan ook ingaan op hoe jij je relaties en/of autoriteit in een bepaalde markt versterkt door gebruik te maken van bestaande communities.

Of je nu relaties met potentiële business-partners of juist potentiële klanten op wilt bouwen – dat maakt niet uit. Onderstaande kan voor elke vorm van netwerken worden gebruikt.

Wordt lid van bestaande communities

Voordat je gebruik kunt maken van bestaande communities, moet je deze natuurlijk wel weten te vinden. Vraag je af waar jouw doelgroep zoal (online) actief is. Denk hierbij aan dingen als:

  • Forums
  • Blogs
  • Bepaalde Twitter “kringen”
  • Facebook groepen
  • Skype groepen
  • Etc
Naar mate je meer mensen leert kennen zul je meer van deze communities weten te vinden. Richt je aandacht niet op al deze communities, maar probeer de belangrijkste eruit te filteren.
Voor mij betekend dit dat ik me met name richt op een aantal exclusievere Facebook & Skype groepen die enerzijds heel kleinschalig zijn (kleine communities) maar waar juist de meest invloedrijke mensen (= affiliates met een groot bereik) lid van zijn.

Doel

Zorg dat je duidelijk je doel voor ogen hebt. Wat hoop je uiteindelijk te bereiken? Zorg dat je dat uiteindelijke doel voor ogen houdt!

Authenticiteit

Wat je ook doet, wees altijd authentiek. Ga geen dingen beloven die niet kloppen of je niet kunt waarmaken – dat werkt in online communities hetzelfde als in real life.

Autoriteit

Probeer een bepaalde autoriteit op te bouwen binnen de communitie. Dit hoeft niet te betekenen dat je dé expert binnen dat vakgebied moet zijn, zolang je op bepaalde onderwerpen maar maar weet dan de rest. Wordt er binnen de community om hulp gevraagd en weet je het antwoord zelf ook niet? Google is your friend..

Passie

Zorg dat je passie hebt over het onderwerp – of zorg in ieder geval dat je dat gevoel over weet te brengen. Dit maakt het direct een stuk makkelijker om het deelnemen aan dergelijke communities vol te houden – zelfs als je er nog geen vruchten van plukt (want het is al leuk op zichzelf).

Sociaal

Mensen doen liever dingen voor mensen die ze aardig vinden, dan voor mensen die ze minder aardig vinden.. Logisch! Het delen van je kennis zal je zeker helpen om autoriteit op te bouwen binnen de community – maar dat is niet altijd genoeg. Laat je menselijke kant zien! Van een dosis humor is nog nooit iemand slechter geworden ;)

Geduld

Vertrouwen win je niet zomaar, dat kost tijd! Verwacht dus ook geen snelle winsten te behalen op dit vlak – maar neem er je tijd voor. Als je je netwerk zorgvuldig “opbouwt” zul je er lang de vruchten van kunnen plukken!

Tot slot..

Zo, dat waren een aantal kernwoorden waar ik me aan zou houden als je hiermee aan de slag gaat.

Niet het meest geordende artikel, maar ik zie maar al te vaak dat mensen deze punten lijken te vergeten en wilde ze daarom toch even kwijt.

De meest gemaakte fout – eentje waar ikzelf soms ook schuldig aan ben – is het ontbreken van geduld! Persoon A heeft 2 berichten met persoon B uitgewisseld, en direct vraagt A een gunst aan B. Zo werkt het niet! Neem de tijd en je hoeft het niet eens te vragen :)

Succes allemaal met jullie (online) activiteiten!

Over Wilco de Kreij

Wilco is een 26-jarige internet ondernemer met een grote passie voor online marketing. Hij heeft door de jaren heen vele verschillende (online) ondernemingen opgezet, in zowel binnen- als buitenland. Je vindt hem ook op Twitter & Google+.

Reacties

  1. Goed stuk Wilco. De 6 punten die je aanhaalt worden vaak vergeten, helaas. 

    Een van de belangrijkste elementen is niet ‘vanuit jezelf, maar vanuit de communitie’ denken.   Dat borduurt voort op het ‘Sociale’ stuk wat je noemt. Vrienden help je ook niet alleen maar omdat je direct een tegenprestatie verwacht (alhoewel niet iedereen daar zo over denkt). Je helpt omdat je ze daarmee kan helpen. Zo zie ik het meer. 

    Hoe denk jij over Dialoog? Dat zie ik nog niet echt in je stuk terugkomen. 

    Gr. Marvin  

      

Laat wat van je horen

*


  • cheap nfl jerseys
  • wholesale jerseys
  • wholesale nfl jerseys china
  • cheap super bowl jerseys