Viral exposure dankzij sociaal spel-element? (test-case)

Ervaring is de beste leermeester! Je weet vaak pas of iets écht werkt als je het zelf geprobeerd hebt. Ik ben dan ook dagelijks bezig met het testen van (nieuwe) theorieën en tools.

Afgelopen week besloot ik zo’n test op OnlineBizz.nl te runnen. Ik maakte een overzicht van de 102 tools & resources die ik gebruik bij het runnen van mijn ondernemingen, en deelde deze met de rest van de wereld via onderstaande opt-in pagina:

102 Tools & Resources

Op het eerste gezicht lijkt het een gewone opt-in pagina, niet waar? Zodra je je naam & email adres invult zul je echter al snel merken dat het méér is dan dat… 

In deze blogpost zal ik ingaan op zowel de voorbereidingen van de test als de uiteindelijke resultaten.

De Virale Setup

Direct na het inschrijven zal het je duidelijk worden dat er heel wat meer schuil gaat achter deze “simpele opt-in pagina”.

Wat gebeurd er namelijk? Iedereen die zich inschrijft kan punten verdienen door middel van social sharing, welke hij/zij vervolgens kan gebruiken om extra downloads te ontvangen.

Schermopname_30-05-13_00_15-2

We kennen allemaal het principe van “betaal met een tweet” of “share to unlock” wel. Deze pagina gaat een stapje verder door iedereen een unieke URL te geven, waarna het systeem bijhoudt hoeveel nieuwe inschrijvingen iedereen verwijst. Voor iedere nieuwe inschrijving (als iemand zich via jouw link óók inschrijft) ontvang je dan +1 punt.

Vervolgens kun je verschillende extra downloads vrijspelen door de pagina met vrienden en kennissen te delen. Zo heb ik een aantal ebooks en een WordPress plugin toegevoegd. Bovendien kun je een gratis brainstorm-sessie met mijzelf winnen!

Enfin, neem zelf even een kijkje en zie hoe het systeem precies in elkaar zit.

Het systeem heeft de potentie om flink wat virale aandacht te genereren! Ik heb eerder een soortgelijk systeem opgezet, en die trekt 1,5 jaar na dato nog altijd dagelijks honderden bezoekers op virale kracht – zonder dat ik er verder iets aan doe.

Reden genoeg om het eens grondig te testen!

Hoe maak je dat?

Mocht je je afvragen hoe je zoiets zelf kunt opzetten, wees gerust. Het systeem ziet er (waarschijnlijk) aardig complex uit, maar gelukkig is het “gewoon” met een (nieuwe) WordPress plugin gemaakt: List Eruption 2.0.

List Eruption 2.0

Wat heb ik zoal gedaan?

Uiteraard heb ik meer gedaan dan “enkel” de pagina online zetten. Zelfs als iets de potentie heeft om viraal te gaan, je hebt namelijk altijd een eerste groep mensen nodig die het gaan bekijken & gebruiken.

Zo gezegd, zo gedaan! Ik heb er een mailtje naar de OnlineBizz.nl nieuwsbrief over uitgestuurd, waarna een deel zich inschreef op de pagina en het systeem zelf kon ervaren.

Uiteraard heb ik er nog wat testen overheen gegooid, zoals bijvoorbeeld een multi-variate test waarbij ik diverse titels, sub-titels, video’s en knoppen heb getest om te zien welke het best converteerde.

multi-variate

Het opzetten van zo’n test is onwijs simpel (met Visual Website Optimizer), maar levert je naderhand wel continu meer conversies op (en dat is van groot belang wil je de kans op viraal gaan vergroten!)

De resultaten

Inmiddels staat de test 5 dagen online, en is het tijd om de resultaten met jullie te delen!

In totaal schreven 366 mensen zich in, waarvan 111 zich inschreven via een referral URL. Wat betekend dit? Dat betekend dat er “direct” (via de mailing) 255 mensen waren die zich inschreven op de nieuwsbrief, die op hun beurt (tot nu toe) voor 111 nieuwe inschrijvingen hebben gezorgd.

In totaal is de link 150 keer op Twitter, Facebook, LinkedIn of Google Plus gedeeld, wat uiteraard ook de nodige voordelen met zich meebrengt.

Schermopname_30-05-13_00_49

Tevreden? Ja en nee..

Ja, het levert direct al extra inschrijvingen op, maar het gaat lang niet “viraal”. Daarvoor is meer nodig. Onder andere iets wat een breder publiek aanspreekt, maar eveneens meer optimalisatie van mijn kant.

Note: Ik was van plan een veel uitgebreidere post te schrijven (waarbij ik in meer detail op mijn tests in zou gaan, en zou laten zien hoe dit verder te verbeteren valt). Door tijdgebrek moet ik het echter hierbij laten.. Zo dadelijk ga ik richting de affiliatedag, waarna ik direct door ga naar… Sri Lanka!!

Over Wilco de Kreij

Wilco is een 26-jarige internet ondernemer met een grote passie voor online marketing. Hij heeft door de jaren heen vele verschillende (online) ondernemingen opgezet, in zowel binnen- als buitenland. Je vindt hem ook op Twitter & Google+.

Reacties

  1. Leuk dat je zo met ons de resultaten wilt delen Wilco! Wellicht heeft het (nog) niet voldaan aan je verwachtingen, maar naar mijn mening blijft het een interessante tool.

    Succes vandaag op de affiliate dag en veel plezier in Sri Lanka!

  2. Leuk weer Wilcs!

    Na regel 2 dacht ik “he, dit gaat over list eruption”. Fijne tool indeed!

    Have fun in Sri Lanka! Verdien je na deze periode hard werken. Als je terug bent doen we een biertje in mijn nieuwe huis :)

  3. Tof dat je weer een waardevol blog hebt geplaatst! Ik werd al een beetje zenuwachtig :) Nogmaals, veel plezier in Sri Lanka en wij doen ook op korte termijn een biertje, maar dan op het terras hé!

  4. Wilco, erg leuk dat je dit met ons deelt. Allemaal super nuttig. Ik ben heel benieuwd wat je ons in de toekomst nog te bieden hebt.
    Veel plezier in Sri Lanka.

  5. Klinkt toch wel erg goed! Jammer dat het niet nog meer heeft opgeleverd, maar misschien volgende keer.
    Veel plezier in Sri Lanka!

  6. Inderdaad erg nuttig en zeker leuk dat je dit deelt! Heb het met plezier bekeken.

  7. Super dat je je resultaten meteen hebt gedeeld met ons. Hoop dat je toch nog een keer tijd hebt voor die uitgebreidere post.

  8. Ja inderdaad zou er graag meer over willen weten!

  9. Ik denk dat hij erg druk heeft op dit moment, maar het zou een kleine explosie teweeg brengen als hij hier iets dieper op in gaat :)

  10. Wilco de Kreij zegt:

    Yes – druk met veel leuke dingen! :)

  11. Zeker super! Hoop snel meer te lezen!

  12. En waar staat de teller nu op? Heb je nog meer nieuwe technieken of gebruik je telkens dit weer?

Laat een reactie achter bij Melvin Reactie annuleren

*


  • cheap nfl jerseys
  • wholesale jerseys
  • wholesale nfl jerseys china
  • cheap super bowl jerseys