Wat een lean startup NIET is

De term “lean startup” is (sinds de komst van dit boek) hot! Het is iets wat ikzelf al jarenlang toepas, maar nu wordt er ook door het “mainstream publiek” een naam aan gegeven.

Het idee van een lean startup is simpel gezegd het zo snel mogelijk starten van een nieuwe onderneming. In plaats van eerst jaren te bouwen aan een onderneming voordat het publiekelijk “live” gaat, ga je bij een lean startup zo snel mogelijk  een minimal viable product (MVP) in de markt zetten.

Een minimal viable product is het minimale product wat je kunt maken (dus met zo min mogelijk input) die je alvast in de markt kunt zetten zodat je meer kunt gaan leren over jouw klanten. Met andere woorden, je zult dit MVP gebruiken om feedback te verzamelen om de verdere ontwikkeling/richting van je onderneming te bepalen.

Die cirkel (zoals hiernaast afgebeeld) zul je blijven doorlopen. Ideeën zo snel en efficient mogelijk omzetten in realiteit, en de resultaten daarvan goed meten en analyseren om weer snelle vervolgstappen te kunnen nemen.

Wil je hier meer over weten dan kan ik je het boek “The Lean Startup” (affiliate link) zeker aanraden!

Veel mensen (inclusief ikzelf) gebruiken een soortgelijke theorie om snel (dus met beperkte input) meerdere projecten of ondernemingen tegelijk te starten. Door ideeën zo snel mogelijk en met zo min mogelijk kosten om te zetten in een MVP is het zo mogelijk om erachter te komen of een bepaald idee wel rendabel is. Is er überhaupt wel vraag naar?

Op basis van de initiële resultaten beslis ik dan met welke projecten ik verder ga, en welke projecten minder de moeite waard zijn (en ik dus afstoot). Op zichzelf niet verkeerd, want zodoende kun je je focussen op de projecten waar de meeste potentie in zit (en focus is belangrijk, remember?).

Onlangs heb ik overigens een ebook geschreven waarbij ik stap voor stap vertel hoe ik met minder dan €100,- een “minimal viable product” lanceerde die binnen 3 dagen duizenden gratis (!) registraties aantrok (+ 200 backlinks). Dit is één van de ebooks die ik (gratis)  aan mijn nieuwsbrief leden geef (hint hint hint ;)).

Een goed voorbeeld van een LEAN project die kort na starten is afgestoten is het membership wat ik enige tijd geleden (samen met Mitch, Luuk & Sab) heb gelanceerd. Het complete project was van begin tot eind in no-time online gezet. We schreven ieder een serie aan toffe artikelen, bouwde er een membership omgeving omheen en kondigde de lancering aan.

Zo gezegd, zo gedaan. Na lancering bleek er echter minder animo voor te zijn dan we hoopten en dus kwamen we voor de beslissing te staan of we er wel mee door zouden gaan. We waren het er met z’n allen mee eens dat dit project minder potentie had dan we vooraf dachten, en besloten unaniem er de stekker uit te trekken.

Eerlijk is eerlijk, dit had niets met het idee te maken – en alles met de uitwerking ervan. Aan de inhoud lag het niet. Aan de productlancering echter des te meer! We waren allemaal druk en dachten dat het zichzelf wel zou verkopen zonder dat we energie in een goede productlancering zouden stoppen. FOUT!

Dit brengt ons tot de 1e “regel” wat een lean startup NIET is:

Een LEAN startup is geen excuus om ondermaats te presteren (of simpelweg troep te lanceren)!

Je initiële product wordt niet voor niets een “minimal viable product” genoemd – het moet wel aan een bepaald minimum voldoen. Denk er dus niet té makkelijk over en zorg dat je initiële product op zichzelf al waardevol is!

Anderzijds moet je ook realistisch zijn wat betreft de verwachtingen en de doelstellingen van je (lean) startup. Het primaire doel zou moeten zijn om meer te leren over de markt, je product en je klanten – en niet om meteen bakken met geld te verdienen.

Op het moment dat je een nieuw project of onderneming in 3-4 weken opstart kun je simpelweg niet verwachten dat je direct een volwaardige onderneming (met een volwaardig inkomen) hebt opgebouwd. Zoiets kost (meestal) meer tijd.

Het gevaar is dan ook dat mensen projecten gaan starten en bij uitblijven van direct resultaat meteen de handdoek in de ring gooien. Het hele idee van een lean startup is juist om op basis van de feedback je project of onderneming verder te verbeten en uit te bouwen. Met andere woorden, schouders eronder en gaan met die banaan!

Dit brengt me bij een 2e “regel” wat een lean startup NIET is:

Een LEAN startup is geen excuus om  (te) makkelijk de stekker uit je project of onderneming te trekken!

Al valt het eerste resultaat tegen wil dat niet zeggen dat je er direct mee moet stoppen – om het daarna op “het was maar een klein project” af te schuiven.

Begrijp me goed – je kunt na de lancering wel besluiten dat het beter is om niet met het project door te gaan (maar in plaats daarvan iets anders te starten). Dat doe ikzelf ook met regelmaat. Wel wil ik meegeven dat je hierin realistisch moet zijn. Als je te kritisch bent zul je uiteindelijk niets anders doen dan projecten starten en direct weer afkappen – simpelweg omdat je het geen directe kaskraker is.

Op het moment dat je de potentie beter weet in te schatten en je zinnen zet op één (of enkele) project(en) zul je zien dat het uiteindelijke resultaat veel hoger zal zijn.

Wat wil ik je uiteindelijk meegeven in deze blogpost?

  1. Ik ben groot voorstander van lean starten (dus zo efficient mogelijk starten van nieuwe projecten en/of ondernemingen i.p.v. eerst “jaren” werken voordat het live gaat), maar…
  2. Kijk wel uit dat je er niet té makkelijk over denkt en iets lanceert wat geen enkele kans van slagen heeft (besteed er dan iets meer tijd aan)
  3. Zorg dat je realistische verwachtingen hebt t.o.v. de input die je geleverd hebt, en weer ook weer niet té kritisch wat betreft het initiële resultaat. Schouders eronder en knallen!

Hoor graag wat jullie hierover denken, en of jullie de LEAN strategie toepassen op jullie onderneming!

Over Wilco de Kreij

Wilco is een 26-jarige internet ondernemer met een grote passie voor online marketing. Hij heeft door de jaren heen vele verschillende (online) ondernemingen opgezet, in zowel binnen- als buitenland. Je vindt hem ook op Twitter & Google+.

Reacties

  1. Ik geef tips over veel uiteenlopende onderwerpen en trek daarmee tussen de 1500-1800 bezoekers per maand. Ik probeer een beetje inkomen te genereren met boeken.

    • Wilco de Kreij zegt:

      Kijk aan, goed bezig! 1500 – 1800 bezoekers per maand is alvast een goede start, het begin is vaak namelijk het moeilijkst. Ik zou eerst zorgen dat je de conversie optimaliseert (wat verdien je gemiddeld per bezoeker) en dan opschalen wat betreft marketing activiteiten :)

  2. Ik vind je gedachtegang goed, blijf niet hangen in denken. Dit heeft te maken met een goede balans tussen denkers en doeners. Echter, je kunt maar 1 x een 1e indruk maken en de term LEAN, gaat in mijn wereld over processen en waarde toevoegen. Doe alleen die dingen die waarde toevoegen voor je klant en/of noodzakelijk zijn voor je bedrijfsvoering. En zorg voor korte doorlooptijden. (Elimineer alle verspillingen (7), en bij opstart voorkom deze).Daarnaast staat het opstarten van meerdere projecten tegelijk, haaks op focussen> een key-factor voor succes.

    • Wilco de Kreij zegt:

      Helemaal eens. GO GO GO!

      Niet blijven hangen in het denken, maar aanpakken. Ben zelf over het algemeen juist iemand die soms té snel “doet” en mezelf zodoende moet dwingen iets langer na te denken ;-) Zie echter bij de meeste mensen het tegenovergestelde, precies wat jij zegt.

      Bedankt voor je waardevolle toevoeging Karin!

Laat wat van je horen

*


  • cheap nfl jerseys
  • wholesale jerseys
  • wholesale nfl jerseys china
  • cheap super bowl jerseys